Jak wybrać dobry probiotyk?

W ostatnim czasie probiotyki niesamowicie zyskały na popularności, a to dzięki coraz większej liczbie badań, które udowadniają korzystny wpływ „dobrych” bakterii na organizm człowieka. Na rynku jest obecnie bardzo duży wybór preparatów z tej kategorii, dlatego warto wiedzieć, na co zwrócić uwagę podczas wyboru.

Bakteria bakterii nierówna

Pierwszą kwestią jakiej warto się przyjrzeć jest szczep bakteryjny, czyli najważniejszy składnik probiotyku. Przykładowo w skład Dicofloru wchodzą bakterie ze szczepu, którego nazwa składa się z:

  • nazwy rodzajowej, np. Lactobacillus
  • nazwy gatunkowej, np. rhamnosus
  • oznaczenia konkretnego szczepu, np. GG (ATCC 53103).

Jeśli bakteria nie posiada tak rozbudowanej nazwy, jest mało prawdopodobne aby jej skuteczność była udowodniona badaniami. Oprócz tego warto zwrócić uwagę na ilość danego szczepu w jednej kapsułce, sposób przechowywania (niektóre muszą być cały czas w lodówce), oraz wiarygodnego producenta.

Kiedy warto stosować probiotyk?

Przede wszystkim probiotyki powinno się zażywać w trakcie i po terapii antybiotykiem, aby uzupełnić utraconą podczas leczenia florę jelitową. Jednak to nie jedyne zastosowanie tych preparatów. Dobrze sprawdzają się też w przypadku biegunki, także u małych dzieci (np. Dicoflor w kroplach), kolki niemowlęcej czy wspomagająco w terapii zespołu jelita drażliwego. Można je również zażywać w celu podniesienia odporności osłabionej po infekcji. 

Wraz z kolejnymi badaniami probiotyki zyskują coraz więcej nowych zastosowań. Warto przyglądać się tej grupie preparatów, ponieważ mają bardzo dobry profil bezpieczeństwa, a ich stosowanie może przynieść wiele korzyści.

Opublikowano
Umieszczono w kategoriach: Zdrowie